Τελευταία Νέα:

Γιάννης Σηφάκης : Τεράστιας αναπτυξιακής σπουδαιότητας η συνοριακή σύνδεση της Πέλλας από τους Προμάχους


Τεράστιας αναπτυξιακής σπουδαιότητας η συνοριακή σύνδεση της Πέλλας από
τους Προμάχους με δεδομένο ότι εξασφαλίζει και την σύνδεση της με την Εγνατία Οδό και διαγώνια με τον άξονα 10 προς την Ευρώπη

Σημαντικό ατόπημα και αδιανόητη παρασπονδία της ΝΔ η καταψήφιση της με αστείες δικαιολογίες

 Ξεκίνησε στην επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής η συζήτηση για τις συνοριακές συνδέσεις της Πέλλας από τους Προμάχους και της Φλώρινας από τις Πρέσπες.

Η ομιλία του βουλευτή Πέλλας Γιάννη Σηφάκη ήταν η ακόλουθη:

Σήμερα μπαίνει στην Βουλή η κύρωση της υπογραφείσας συνοριακής σύνδεσης της Πέλλας από τους Προμάχους της Αλμωπίας προς την Βόρεια Μακεδονία.
Η Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας ήταν η μοναδική Περιφερειακή Ενότητα της Μακεδονίας και όλης της Βόρειας Ελλάδας χωρίς συνοριακή σύνδεση. Και αυτό συνέβη γιατί, παρά τις προσπάθειες που είχαν γίνει μια περίοδο στο παρελθόν ( πριν 25 χρόνια περίπου) , οι κακές σχέσεις των δύο χωρών από την ίδρυση της γείτονος ως ιδιαίτερου κράτους ( μετά την διάλυση της τέως Γιουγκοσλαβίας) δεν επέτρεψαν αυτή την εξέλιξη.



Η έγκριση και η υπογραφή της συνοριακής σύνδεσης Πρόμαχοι – Μέιντεν ( Αριδαία – Καβάνταρτσι) είναι το πρώτο απτό αναπτυξιακό αποτέλεσμα για την Πέλλα της συμφωνίας των Πρεσπών που ήδη παράγει θετικά αποτελέσματα σε πολλά επίπεδα.

Και το αναπτυξιακό αποτέλεσμα της συγκεκριμένης συμφωνίας γίνεται αντιληπτό ακόμη περισσότερο από την πραγματικότητα που είναι ότι η συμφωνία αυτή δεν αφορά μόνο την συνοριακή σύνδεση των Προμάχων με το Μέιντεν ( το πρώτο χωριό στην γειτονική χώρα) αλλά την εκκίνηση ενός ιδιαίτερα σημαντικού αναπτυξιακού σχεδίου σύνδεσης της Εγνατίας Οδού διαγώνια με τον κεντρικό άξονα 10 προς την Ευρώπη, την οδό Θεσσαλονίκης- - Βελιγραδίου.


Και αυτό γιατί η συνοριακή σύνδεση , μετά την κατασκευή της, πρέπει να συνδεθεί με την κύρια οδό ( εν προκειμένω την Εγνατία Οδό στην χώρα μας) και με τον άξονα 10 ( στο ύψος του Νεγκότινο) στην Βόρεια Μακεδονία.

Η συνοριακή αυτή σύνδεση είναι ακριβώς στην μέση της απόστασης των 150 km από τις δύο υφιστάμενες συνδέσεις ( την Νίκη στην Φλώρινα και τους Ευζώνους στο Κιλκίς).

Η συνοριακή σύνδεση αφορά έναν δρόμο 80 km από τους Προμάχους της Αλμωπίας μέχρι το Καβάνταρτσι εκ των οποίων τα 27 km στην χώρα μας και τα 53 km στην Βόρεια Μακεδονία. Από τα 27 km στην χώρα μας τα 4 km είναι ήδη ασφαλτοστρωμένα και από τα 53 km των γειτόνων στα 45 km είναι επίσης ασφαλτοστρωμένα.



Είναι σημαντικό για την δυνατότητα γρήγορης υλοποίησης του έργου το γεγονός ότι αφορά μια υφιστάμενη χάραξη ( στην οποία, βέβαια, απαιτείται στο σύνολο της βελτίωση γεωμετρικών στοιχείων και κάποια τεχνικά ) από τα 330 m απόλυτο υψόμετρο ως τα 1130 m στην θέση Πούλιεβο. Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν 20 ημέρες προσωπικά διέσχισα όλη την διαδρομή με την συνδρομή της συνοριοφυλακής και από τις δύο πλευρές των συνόρων και του Δήμου Καβάνταρτσι μετά από την δεύτερη σύσκεψη στο Δημαρχείο του Καβάνταρτσι που συμμετείχα με τον Δήμαρχο του Καβάνταρτσι και τοπικούς βουλευτές από διάφορα Κόμματα συμπολιτευόμενα και αντιπολιτευόμενα που όλα προσπαθούν προς την κατεύθυνση χρηματοδότησης της σύνδεσης για να υλοποιηθεί γρήγορα.
Από την πλευρά μας έχουμε ήδη εξασφαλίσει την χρηματοδότηση τόσο της μελέτης με 4 εκατομ € όσο και της κατασκευής με 40 εκατ. € του Ελληνικού τμήματος από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ με χρήση των αδιάθετων της. Ήδη με απόφαση του προέδρου της εταιρίας Απόστολου Αντωνούδη μετά από εισήγηση του Διευθυντή Μελετών και Έργων  Μιχάλη Τσιτώτα τα ποσά αυτά εντάχθηκαν στο πρόγραμμα της που εγκρίθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και το Υπουργείο Οικονομικών. Η μελέτη θα ξεκινήσει σε δυό μήνες και αναμένεται να τελειώσει σε λιγότερο από ένα χρόνο. Και αμέσως να ακολουθήσει η κατασκευή.

Στην Εγνατία Οδό ΑΕ με οδήγησε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Θανάσης Βούρδας μετά την παρουσίαση που του έκανα της προμελέτης σκοπιμότητας που συντάξαμε προσωπικά μαζί με τον Βαγγέλη Κυριακού ( μέλους  της Γραμματείας του Τμήματος Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ) από κοινού με τον Δήμαρχο του Καβάνταρτσι και τοπικό βουλευτή των γειτόνων και την παρουσιάσαμε στα δύο Υπουργεία Εξωτερικών και στον Γ.Γ. Υποδομών.

Αντικείμενο των δύο συσκέψεων στο Δημαρχείο του Καβάνταρτσι στις οποίες συμμετείχα μαζί με τον Βαγγέλη Κυριακού ήταν η συζήτηση για την διευκόλυνση και των γειτόνω στην χρηματοδότηση της μελέτης και κατασκευής και του δικού τους τμήματος για να μπορέσει αυτό το έργο να ξεκινήσει, να κατασκευαστεί και να καταστεί λειτουργικό το συντομότερο δυνατόν ( μέσα στα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια).

Δεν θέλω να ξεχάσω να πω ότι την προσπάθεια για αυτή την σύνδεση είχε ξεκινήσει πριν 25 χρόνια περίπου ο αείμνηστος Νομάρχης Πέλλας Γιώργος Τάνος, την πάλεψε ο τέως πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου Αριδαίας Κώστας Τοξίδης μαζί με τον Τέως Υπουργό Γιώργο Πασχαλίδη. Οι πολιτικές συγκυρίες – κυρίως- στην σχέση των δύο χωρών αλλά και εγγενείς αδυναμίες επιλογής από την πλευρά μας της θέσης της προτεινόμενης σύνδεσης ( χωρίς όμως να λαμβάνει υπόψη και τις ανάγκες των γειτόνων) δυσκόλεψαν τότε την προώθηση του θέματος.

Το αναπτυξιακό αποτύπωμα της συνοριακής σύνδεσης τόσο στην τοπική οικονομία της Αλμωπίας και ευρύτερα της Πέλλας και του Καβάνταρτσι αλλά και ευρύτερα στην οικονομία των δύο χωρών είναι κάτι παραπάνω από προφανής. Τόσο στο επίπεδο της διακίνησης των αγροτικών προϊόντων και των ανθρώπων που με την ολοκλήρωση της σύνδεσης θα γλυτώνουν περί τα 100 km σε σχέση με τις υφιστάμενες διαδρομές προς την Ευρώπη, όσο και στο επίπεδο του τουρισμού και του πολιτισμού.

Η επισκεψιμότητα των τουριστικών προορισμών της Πέλλας , της Ημαθίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά από αυτό το έργο. Λουτρά Πόζαρ, η Αλμωπία συνολικά, χιονοδρομικό Καϊμακτσαλάν, ‘Εδεσσα, Λίμνη Βεγορίτιδα, Μουσείο Πέλλας, Μουσείο Βεργίνας θα ωφεληθούν.

Συνοπτικά οι δείκτες που θα επηρεαστούν θετικά από το προτεινόμενο έργο είναι οι ακόλουθοι:
·       Θα συμβάλει σημαντικά στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Πέλλας ιδιαίτερα με την υποχρέωση καλής σύνδεσης των συνοριακών διαβάσεων με την κύρια οδό, άρα την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ
·       Βελτίωση Κίνησης Αγροτικών Προϊόντων από/προς την περιοχή Kavadarci και τον Διάδρομο 10 προς την Ευρώπη.
·       Προστασία περιβάλλοντος διασυνοριακής περιοχής μέσα από την ανάδειξη των κοινών περιβαλλοντικών, πολιτιστικών και κοινωνικών στοιχείων της διασυνοριακής περιοχής.
·       Υλοτομία της περιοχής εκατέρωθεν με βελτίωση πρόσβασης
·       Ενδυνάμωση πληθυσμών ορεινών – μειονεκτικών περιοχών να δημιουργήσουν ασχολίες και να ενεργοποιηθούν στον τόπο προέλευσης ή και τον τόπο καταγωγής.
·       Άρση απομόνωσης περιοχών & ενδυνάμωση επενδύσεων στην περιοχή Αλμωπίας – Λουτρά Πόζαρ – Χιονοδρομικό Κέντρο – Περιοχή Έδεσσας-Γιαννιτσών
·       Ενδυνάμωση πεδινών περιοχών Πέλλας-Ημαθίας και βελτίωση πρόσβασης σε βασικούς αρχαιολογικούς χώρους Πέλλα, Βεργίνα, Έδεσσα
·       Προσέλκυση επενδύσεων σε χώρους τόσο της περιοχής Αλμωπίας, Πέλλας όσο και της περιοχής Kavadarci.
·       Χιλιομετρικά Κέρδη & Χρόνοι προς τον διάδρομο 10 περιοχή Negotino (Ανισόπεδη διάβαση), 100 χλμ από/προς την περιοχή Έδεσσας, Σκύδρας
·       Χιλιομετρικά Κέρδη & Χρόνοι προς Καβαντάρτσι-Έδεσσα-Σκύδρα με την συντόμευση σύνδεσης με την Εγνατία Οδό.
·       Αγροτουρισμός, Ορεινός Τουρισμός, Ιαματικός Τουρισμός, Τουρισμός Δραστηριοτήτων, Χειμερινός Τουρισμός, Ορειβατικός Τουρισμός, Εκπαιδευτικός/Σχολικός Τουρισμός
·       Διευκόλυνση 200.000 Σέρβων Τουριστών να επισκεφθούν την ευρύτερη διασυνοριακή περιοχή όπου υπήρξε θέατρο μαχών την περίοδο του Α’Παγκοσμίου Πολέμου

Διευκόλυνση των 500.000 Ευρωπαίων οδικών τουριστών να γνωρίσουν μια τουριστικά αναπτυσσόμενη περιοχή την ευρύτερη περιοχή του Καιμάκτσαλαν οι οποία συνδυαστικά μπορεί να προσφέρει εναλλακτικές διαδρομές σχετικά με τους Δρόμους του Νερού, τους Δρόμους του Κρασιού και να αποτελέσει συγκριτικό πλεονέκτημα αυξάνοντας τις διανυκτερεύσεις σε όλη την διασυνοριακή περιοχή.
Με αυτά τα δεδομένα αποτελεί αδιανόητη παρασπονδία και πραγματικό ατόπημα η καταψήφιση της συνοριακής σύνδεσης από την Νέα Δημοκρατία. Με την ενέργεια της αυτή έρχεται σε αντίθεση με την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών της Πέλλας και της ευρύτερης περιοχής ( που επιθυμούν την συνοριακή σύνδεση) οι οποίοι θα της το καταλογίσουν ( μαζί με το αντικοινωνικό της πρόγραμμα που «ξεφεύγει» από τον κ. Μητσοτάκη) στις επερχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις.
Συμπερασματικά η συνοριακή σύνδεση Πρόμαχοι – Μέιντεν αποτελεί , εν δυνάμει, το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Πέλλας και της ευρύτερης περιοχής καθώς θα συνδέει την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ διαγώνια με τον άξονα 10 προς την Ευρώπη, θα βοηθήσει την παραγωγική ανασυγκρότηση και από τις δυό πλευρές των συνόρων σε διάφορα επίπεδα και αποτελεί σημαντική εξέλιξη στην άρση τόσο της συγκοινωνιακής απομόνωσης όσο και της υπανάπτυξης και της κατρακύλας της Πέλλας από την 5η θέση σε κατά κεφαλήν εισόδημα το 1990 στην 49η θέση σήμερα.

Τόσο προσωπικά όσο και εκ μέρους των πολιτών της Πέλλας ευχαριστώ τόσο τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, τους Υπουργούς Γιώργο Κατρούγκαλο και Σια Αναγνωστοπούλου, τον τέως Υπουργό Νίκο Κοτζιά, τον Υπουργό και Γ. Γ. Υποδομών Χρ. Σπίρτση και Θαν. Βούρδα αντίστοιχα καθώς και τον πρόεδρο της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΥ ΑΕ Απόστολο Αντωνούδη για την πολύ σημαντική αυτή απόφαση έγκρισης του νέου συνοριακού σημείου αλλά και χρηματοδότησης της μελέτης και κατασκευής του.