Τελευταία Νέα:

Διαταραχή Αισθητηριακής Ρύθμισης και Εργοθεραπεία: Γράφει ο Κικίδης Θεόδωρος


Καλησπέρα και καλό καλοκαίρι! Πρώτη μέρα του καλοκαιριού σήμερα που συνέπεσε με το άνοιγμα των σχολείων, αρχικά να ευχηθούμε καλή επιστροφή στα παιδιά πίσω στα θρανία λίγο αντιφατικό αυτό το συναίσθημα, αλλά η φετινή χρονιά είναι για όλους μας περίεργη. Ωστόσο όμως η ζωή δε σταματάει, καλοκαίρι σημαίνει και μπάνιο θάλασσα και παιχνίδι! Με θετική σκέψη και αισιοδοξία, θα προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα και θα απολαύσουμε  την κάθε στιγμή! Σήμερα λοιπόν  θα μιλήσουμε για την διαταραχή της αισθητηριακής ρύθμισης και το μπάνιο στη πισίνα.

Τί είναι η διαταραχή αισθητηριακής ρύθμισης
Η διαταραχή αισθητηριακής ρύθμισης είναι η δυσκολία του εγκεφάλου να οργανώνει, να επεξεργάζεται και να ερμηνεύει επιτυχώς ένα εισερχόμενο ερέθισμα και σαν αποτέλεσμα έχει, τη μη λειτουργική ανταπόκριση – συμπεριφορά του παιδιού στο ερέθισμα αυτό. Συνεπώς ο εγκέφαλος μπορεί να καταγράφει εντονότερα ή λιγότερο από το φυσιολογικό, καθημερινά ερεθίσματα. Το παιδί μπορεί να εμφανίζει υπέρ αποκριτικότητα (αποφεύγει ερεθίσματα) ή υπό αποκριτικότητα (αναζητά διαρκώς ερεθίσματα) και εμφανίζει μια κυμαινόμενη συμπεριφορά. Η διαταραχή αισθητηριακής ρύθμισης μπορεί να εμφανιστεί σε όλα τα αισθητηριακά συστήματα μας.
Ποια είναι τα συμπτώματα της διαταραχής αισθητηριακής ρύθμισης και πώς εμφανίζονται κατά την επαφή με το νερό στη πισίνα
Το παιδί εμφανίζει συμπεριφορά ενδεικτική υπερ- αποκριτικότητας
Στο αιθουσαίο σύστημα όταν:
– Φοβάται να σκύψει και να πλησιάσει το κεφάλι προς το νερό
– Σκύβει, αλλά διατηρεί τον αυχένα άκαμπτο ή και προς τα πίσω (έκταση)
– Αρνείται ή δυσκολεύεται να εναλλάξει θέσεις από καθιστή – πρηνή – τετραποδική – ύπτια (ακόμα και έξω από το νερό)
– Βυθίζεται αλλά διατηρεί το κεφάλι σε κάθετη θέση
– Κάνει βουτιές μόνο με τα πόδια, ποτέ με το κεφάλι προς τα κάτω
– Λαμβάνει αλλά δεν διατηρεί πρηνή θέση
– Λαμβάνει ύπτια θέση αλλά κλείνει τα μάτια
– Αρνείται ή κλείνει τα μάτια όταν κάνει παθητική στροφή
Στο απτικό σύστημα όταν:
– Αρνείται να βρέξει τα μαλλιά, κεφάλι, πρόσωπο
– Αρνείται να βάλει σκουφάκι
– Αρνείται να βάλει γυαλάκια
– Αποδιοργανώνεται ή και αποσύρεται κατά το σκούπισμα με τη πετσέτα
– Αντιδρά αρνητικά όταν περπατά με γυμνά πόδια
– Αποδιοργανώνεται κατά τη πρώτη επαφή με το νερό, ενώ απολαμβάνει να βρίσκεται μέσα σε αυτό
– Αποφεύγει τις δραστηριότητες
Στο ιδιοδεκτικό σύστημα όταν:
– Αποφεύγει και αντιδρά αρνητικά σε οποιαδήποτε δραστηριότητα εμπεριέχει φόρτιση των αρθρώσεων-εντονότερη σωματική κούραση (έξοδος με άρση του σώματος τετραποδικά από τον τοίχο της πισίνας)
– Αναζητά επίμονα να βγει από τη πισίνα ΜΟΝΟ από τη σκάλα
Στο οπτικό σύστημα όταν:
– Αντιδρά αρνητικά όταν η πισίνα φωτίζεται από προβολείς και κλείνει τα μάτια, ενώ ταυτόχρονα γυρνά προς τη κατεύθυνση που έχει τα λιγότερα ερεθίσματα
– Αντιδρά αρνητικά όταν υπάρχει αρκετός κόσμος που κινείται μπροστά του
Στο στοματαισθητηριακό σύστημα όταν:
– Αντιδρά αρνητικά στην εισαγωγή άβιων αντικειμένων στο στόμα του (σφυρίχτρες, μασητικά παιχνίδια, καλαμάκια)
– Αποφεύγει ή αποδιοργανώνεται όταν ακουμπά το στόμα του στο νερό
Γενικότερα:
– Το παιδί χαρακτηρίζεται από υψηλό επίπεδο διέγερσης και παρουσιάζει:
– Υπερβολικά έντονη αντίδραση γέλιου, κλάματος, φωνής, ομιλίας κ.α
– Αυξημένη ένταση φωνής
– Αυξημένη κινητικότητα
– Διακοπτόμενο ύπνο κατά τη διάρκεια της νύχτας
– Αυξημένο μυικό τόνο
Το παιδί εμφανίζει συμπεριφορά ενδεικτική υπο- αποκριτικότητας :
Στο αιθουσαίο σύστημα όταν:
– Αναζητά διαρκώς να κινείται και να αλλάζει θέσεις στο κεφάλι του ενώ ταυτόχρονα αποδιοργανώνεται (σκύβει το κεφάλι προς τα κάτω, κάνει στροφές, κάνει βουτιές με το κεφάλι, παίρνει επικίνδυνα και διαρκή κινητικά ρίσκο, χοροπηδά, τρέχει, γυρίζει γύρω γύρω, λαμβάνει ‘περίεργες’ στάσεις σώματος)

Στο απτικό σύστημα όταν:
– Αναζητά να ακουμπά, να κουνάει, να χτυπάει με δύναμη τα μέλη του στο νερό
– Αναζητά και απολαμβάνει να κάνει βουτιές
– Απολαμβάνει να κάνει ντους και αντιδρά όταν πρέπει να σταματήσει

Στο ιδιοδεκτικό σύστημα όταν:
– Αναζητά να χοροπηδά μέσα και έξω από τη πισίνα
– Αναζητά και περνά πολύ χρόνο βυθίζοντας όλο του το σώμα κάτω από την επιφάνεια με κάθε τρόπο
– Αναζητά και επιλέγει να μπαίνει και να βγαίνει από τη πισίνα με τον πιο “δύσκολο” τρόπο, με άρση του σώματος τετραποδικά από τον τοίχο της πισίνας
 Στο οπτικό σύστημα όταν:
– Αναζητά επίμονα να καθρεφτίζεται στο νερό
– Αναζητά επίμονα να κοιτάζει το νερό που κουνιέται
– Δημιουργεί οπτικά ερεθίσματα (ταράσσει το νερό, κάνει μπουρμουλήθρες, πετάει νερά στον αέρα) τα οποία παρακολουθεί επίμονα
Στο στοματαισθητηριακό σύστημα όταν:
– Δεν αποχωρίζεται τη πιπίλα του
– Αναζητά να κάνει επίμονα ήχους με το στόμα του
– Φωνάζει ή μιλάει συνεχώς
– Αναζητά να βάζει τα δάχτυλα ή άβια αντικείμενα στο στόμα του (σφυρίχτρες, μασητικά παιχνίδια, καλαμάκια)
– Αναζητά να κάνει μπουρμπουλήθρες με δύναμη
Το παιδί χαρακτηρίζεται από χαμηλό επίπεδο διέγερσης και παρουσιάζει:
– Απουσία αντιδράσεων γέλιου, κλάματος, φωνής, ομιλίας κ.α
– Μειωμένη ένταση φωνής
– Μειωμένη κινητικότητα
– Συνεχόμενος πολύωρος ύπνος, δυσκολεύεται να ξυπνήσει
– Ανάγκη να ξαπλώνει συχνά και ίσως να κοιμάται
– Χαμηλό μυικό τόνο
Αισθητηριακή ρύθμιση -Οφέλη μέσω του Aqua Active Therapy
Οι επιδράσεις της θεραπευτικής παρέμβασης Aqua Active Therapy που είναι άμεσα εμφανείς στους λειτουργικούς τομείς των παιδιών, όπως οι γονείς έχουν αναφέρει (από τη 2η κιόλας συνεδρία) είναι:
Απτικό σύστημα:Βελτίωση ανοχής νερού σε πρόσωπο, κεφάλι και σώμα
Το παιδί δέχεται με ευκολία:
– Να βάλει το σκουφάκι
– Να βρέξει το κεφάλι και πρόσωπο
– Το χτένισμα
– Το λούσιμο με σαμπουάν και το ξέπλυμα του αφρού
– Το σκούπισμα με τη πετσέτα
– Το κόψιμο νυχιών
– Το άλλαγμα πάνας και ρούχων
Ιδιοδεκτικό σύστημα:
– Μείωση των επαναλαμβανόμενων μη λειτουργικών κινήσεων (τίναγμα-χτύπημα χεριών ή δακτύλων,κ.α)
Στοματαισθητηριακά:
– Αποχωρίζεται με ευκολία τη πιπίλα του
– Εισάγει άβια αντικείμενα στο στόμα (παιχνίδια, μασητικά αντικείμενα)
– Βελτιώνεται ο μυικός τόνος γύρω από το στόμα- χείλη (μπορεί και χειρίζεται σφυρίχτρα
– Αύξηση παραγωγής λειτουργικών φωνημάτων
Επίπεδο διέγερσης:
– Βελτίωση άστατου νυχτερινού ύπνου
– Αύξηση διάρκειας προσοχής
– Διάθεση για δυαδικό παιχνίδι
– Αναμένει τη σειρά του
Τομέας Επικοινωνίας:
– Αύξηση διάρκειας βλεμματικής επαφής
– Αύξηση χρήσης επικοινωνιακών χειρομορφών
– Αύξηση παραγωγής κατάλληλου ήχου/φωνήματος που συνοδεύει τη χειρομορφή
Γνωστικός τομέας:
– Διεύρυνση λεξιλογίου
– Ονομασία αντικειμένων καθημερινής λειτουργικής χρήσης
– Ονομασία και εντοπισμός μελών σώματος
Τομέας Αυτουπηρέτησης:
– Ενεργή συμμετοχή στην ένδυση και απόδυση
– Αύξηση συνεργασίας κατά τη διαδικασία του ντους
ΚΙΚΙΔΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ
-------------------------
To Almopia24.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.