Τελευταία Νέα:

Ανασκόπηση 2021: Οι δέκα τεχνολογικές τάσεις και εξελίξεις που μας απασχόλησαν φέτος



Με την πανδημία του COVID-19 να συνεχίζει να βρίσκεται στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η αίσθηση για πολλούς είναι ότι το 2021 ήταν ένα έτος όπου -από πλευράς τεχνολογικών εξελίξεων- είχαμε μία συνέχεια του 2020 όπου ο ψηφιακός μετασχηματισμός εξελίχθηκε σε βασικό κομμάτι της συζήτησης και της καθημερινότητας πολιτών και επιχειρήσεων.
Όμως, ήταν και ένα έτος όπου είδαμε μία σειρά από τεχνολογικές τάσεις, οι οποίες θα μας απασχολήσουν αρκετά τα επόμενα χρόνια.
Ορισμένες από αυτές τις τάσεις όπως το Metaverse και το web3 απασχολούν ολόκληρο τον πλανήτη, κάποιες άλλες (π.χ. η ηλεκτροκίνηση και η έμφαση στις οπτικές ίνες) είναι απλά κάποιες που είδαμε -με μία μικρή καθυστέρηση- να κάνουν την εμφάνιση τους και στην Ελλάδα. Ποιες, ήταν όμως, οι τάσεις και οι εξελίξεις που μας απασχόλησαν το 2021; Και κυρίως ποιες είναι αυτές που θα μας απασχολήσουν πολύ περισσότερο τα επόμενα χρόνια;

Οι ελλείψεις στην παραγωγή των ημιαγωγών

Ξεκίνησε μεν από το 2020 αλλά συνέχισε να μας απασχολεί και το 2021 και μάλλον θα συνεχίσει και το 2022. Οι ελλείψεις που υπάρχουν στην παγκόσμια παραγωγή των ημιαγωγών έχει επηρεάσει την παραγωγή σε έναν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό κατηγοριών προϊόντων, οχημάτων και έχει διαμορφώσει νέα δεδομένα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στο 2021 είδαμε τεράστιες ελλείψεις σε μία σειρά ηλεκτρονικών συσκευών από το PlayStation 5 μέχρι και τα νέα προϊόντα της Apple, ενώ οι κάρτες γραφικών -οι οποίες χρησιμοποιούνται και για την «εξόρυξη» κρυπτονομισμάτων- είναι είδος εν ανεπαρκεία σε σημείο που καταγράφονται κλοπές σε καταστήματα. Ενδεχομένως πάντως η μεγαλύτερη «αναμονή» να έχει δημιουργηθεί στο χώρο των αυτοκινήτων, όπου πλέον πρέπει να είσαι οπλισμένος/η με πολύ μεγάλη υπομονή προκειμένου να παραλάβεις το νέο σου αυτοκίνητο.

Θα συνεχιστεί η ίδια κατάσταση και το 2022; Πολύ πιθανό με τα πλέον αισιόδοξα σενάρια πάντως να κάνουν λόγο για μία εξομάλυνση της κατάστασης προς το τέλος της επόμενης χρονιάς.

Metaverse

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις της χρονιάς ήταν η μετονομασία του Facebook σε Meta. Πρακτικά, η βασική αλλαγή ήταν η επωνυμία της μητρικής εταιρείας του ομίλου, στο οποίο περιλαμβάνονται εκτός από το Facebook, το Instagram, το WhatsApp και η Oculus. Όμως, η ανακοίνωση του Facebook έφερε στο προσκήνιο την έννοια του metaverse, ενός εικονικού (virtual) κόσμου, ο οποίος έχει αρχίσει να αναπτύσσεται. Ο Marc Zuckerberg γνωρίζει, φυσικά, ότι το metaverse δεν είναι κάτι που θα δούμε άμεσα αλλά κάτι που θα αρχίσει να δημιουργείται και ο ίδιος εκτιμά ότι θα είναι το επόμενο big thing που θα αλλάξει την καθημερινότητα μας.

Αυτός ο εικονικός κόσμος θα είναι προσβάσιμος μέσα από νέες virtual reality συσκευές και ουσιαστικά θα μοιάζει πολύ με όσα έχουμε δει σε διάφορες ταινίες επιστημονικής φαντασίας όπως το Ready Player One.

Η ανακοίνωση προκάλεσε πολλή συζήτηση αλλά ακόμη απέχουμε αρκετά χρόνια μέχρι να δούμε να γίνεται πραγματικότητα αυτός ο νέος κόσμος. Και απαιτεί μία σειρά από εξελίξεις στον τομέα των υποδομών με τα δίκτυα 5G να καλούνται να παίξουν σημαντικό ρόλο σε αυτό το νέο επίπεδο.

Το web3, τα crypto και το NFT

Το metaverse ήταν ο ένας όρος τεχνολογίας που έκανε δυναμική εμφάνιση το 2021. Ο έτερος είναι το web3 (ή Web 3.0) ή πιο απλά η 3η «γενιά» των διαδικτυακών εφαρμογών. Η διαφορά σε σχέση με το Web 2.0 είναι ότι εδώ τα δεδομένα και οι εφαρμογές δεν βρίσκονται συγκεντρωμένα σε κάποιες συγκεκριμένες υποδομές που ελέγχουν οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας (big tech) αλλά υπάρχει μία «αποκεντροποιημένη» (decentalized) διαχείριση με τεχνολογίες όπως είναι το blockchain να παίζουν κεντρικό ρόλο.

Το blockchain είναι η τεχνολογία πίσω από τα κρυπτονομίσματα, τα οποία είχαν μία πολύ ενδιαφέρουσα χρονιά κυρίως επειδή είχαμε την πρώτη χώρα (Ελ Σαλβαδόρ) που έκανε αποδεκτή τη χρήση κρυπτονομισμάτων στην πραγματική οικονομία.

Επίσης, το blockchain είναι πίσω από τη νέα «μόδα» των NFTs (non-fungible token), τα οποία χρησιμοποιούνται προκειμένου να πιστοποιείται η μοναδικότητα ψηφιακών αντικειμένων και προϊόντων. Η αγορά του NFT αναπτύσσεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς και θα μας απασχολήσει εκτενώς στο προσεχές μέλλον.

Η ώρα του 5G

Το 2021 ήταν η χρονιά όπου είδαμε -και στην Ελλάδα- να αρχίσουν να λειτουργούν τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς (5G). Προς το παρόν, το βασικό που έχουν δει όσοι καταναλωτές διαθέτουν συσκευές που υποστηρίζουν το 5G είναι μεγαλύτερες ταχύτητες διακίνησης δεδομένων, όμως η συγκεκριμένη τεχνολογία πρόκειται να επιτρέψει την ανάπτυξη μίας σειράς από καινοτόμες εφαρμογές και υπηρεσίες που θα αλλάξουν την καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων. Το 2021 είναι η αρχή μίας «επανάστασης» που θα δούμε σταδιακά να εξελίσσεται τα επόμενα χρόνια όταν θα καταφθάνουν οι σχετικές υπηρεσίες σε τομείς όπως είναι η αυτοκίνηση, η τηλεϊατρική και η τηλε-εκπαίδευση. Και θα δούμε να υλοποιούνται οράματα όπως αυτό το Mark Zuckerberg για το metaverse.

Έρχονται οι οπτικές ίνες

Για την Ελλάδα, το 2021 ήταν μία χρονιά όπου είδαμε να γίνεται περισσότερος λόγος για τις ευρυζωνικές συνδέσεις που θα αξιοποιούν δίκτυα οπτικών ινών που φθάνουν μέχρι το σπίτι ή το κτίριο (FTTH/B). Τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας οδήγησαν σε «εκτόξευση» της χρήσης του Διαδικτύου και των σχετικών υπηρεσιών με αποτέλεσμα σταδιακά και οι Έλληνες καταναλωτές να ζητούν καλύτερες και ποιοτικές συνδέσεις.

Αυτό που είδαμε μέσα στο 2021 είναι να ενισχύεται η ζήτηση για ταχύτερες συνδέσεις της τάξεως των 100 και των 200 Mbps, ενώ παράλληλα οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι έχουν αρχίσει και δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις σχετικές FTTH υποδομές. Ακόμη, βέβαια, έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας αλλά τουλάχιστον τα πρώτα βήματα έχουν γίνει.

Οι online αγορές και το quick commerce

Το 2020 ήταν η χρονιά «εκτόξευσης» των online αγορών και στην Ελλάδα. Το 2021 είναι η χρονιά όπου φάνηκε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει και στη χώρα μας με τον συνολικό τζίρο των online αγορών να εκτιμάται στα 14 δισ. ευρώ. Πέραν της αύξησης του τζίρου, όμως, η βασική εξέλιξη είναι πως οι online αγορές έχουν γίνει πλέον βασικό κομμάτι της καθημερινότητας ενός πολύ μεγάλου ποσοστού των Ελλήνων πολιτών.


Και το επόμενο βήμα είναι η εμφάνιση του αποκαλούμενου quick commerce. Δηλαδή, η δυνατότητα για online παραγγελίες προϊόντων παντοπωλείου και super market που φθάνουν σε αυτόν/ήν που έκανε την παραγγελία μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα (15-60 λεπτά). Σε συνδυασμό με τις βελτιώσεις που σταδιακά υπάρχουν στο χώρο των παραγγελιών με πιο ενδιαφέρουσα την εμφάνιση των smart lockers, το 2022 αναμένεται να είναι μία χρονιά περαιτέρω ενίσχυσης του e-commerce στην Ελλάδα.

Μαθαίνοντας το cloud

Με το μοντέλο της τηλεργασίας να χρησιμοποιείται σε αρκετά μεγάλο βαθμό ακόμη και μετά το πέρας της δεύτερης καραντίνας, οι ελληνικές επιχειρήσεις αρχίσουν να στρέφονται όλο και περισσότερο προς τις αποκαλούμενες cloud υπολογιστικές υποδομές. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι τα δεδομένα τους αποθηκεύονται σε διαδικτυακές υποδομές όπου, επίσης «τρέχουν» και οι εφαρμογές τους. Κάτι που επιτρέπει, μεταξύ άλλων, και στους εργαζόμενους αυτών των επιχειρήσεων να εργάζονται από οπουδήποτε και αν βρίσκονται.

Οι συσκευές διπλώνουν

Οι καταναλωτές θέλουν οι φορητές ψηφιακές συσκευές τους να έχουν μεγάλες οθόνες αλλά ταυτόχρονα θέλουν να είναι και μικρές σε μέγεθος! Η λύση είναι οθόνες που διπλώνουν (foldable screens) και το 2021 είδαμε αυτή την τάση να ενισχύεται. Στα smartphones είχαμε κατασκευαστές όπως η Samsung να προωθούν πολύ τη συγκεκριμένη τεχνολογία, ενώ ταυτόχρονα στον τομέα των φορητών υπολογιστών η Lenovo παρουσίασε το πρώτο foldable laptop. Και όλα δείχνουν ότι στο άμεσο μέλλον θα δούμε πολύ περισσότερες συσκευές με αντίστοιχου τύπου οθόνες που θα προσφέρουν μία διαφορετική εμπειρία.

Η ηλεκτροκίνηση στο προσκήνιο

Μία άλλη εξέλιξη που είδαμε να φθάνει στην Ελλάδα το 2021 είναι αυτή της ηλεκτροκίνησης. Τα κίνητρα που υπάρχουν πλέον από την πλευρά του κράτους αλλά και η βελτίωση στις τεχνολογίες είχε ως αποτέλεσμα η γκάμα των διαθέσιμων ηλεκτροκίνητων οχημάτων να μεγαλώσει. Η εμφάνιση της Tesla στη χώρα μας δεν είναι τυχαία όπως και το γεγονός ότι έχουν αρχίσει να δημιουργούνται αρκετά ευρεία δίκτυα ταχυφορτιστών που θα δώσουν τη δυνατότητα σε όλους όσους αποκτήσουν το δικό τους ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο να μην ανησυχούν και τόσο για το αν θα «ξεμείνουν» από ενέργεια.

Ταξίδι στο διάστημα

Το 2021 ήταν η χρονιά που το ταξίδι στο διάστημα έγινε εφικτό και για ανθρώπους που δεν είναι αστροναύτες. Η SpaceX έστειλε 4 ανθρώπους στο διάστημα, η Virgin Galactic άλλου 4 και η Blue Origin έφθασε στους 8. Το γεγονός ότι πίσω από τις 3 εταιρείες βρίσκονται επιχειρηματίες όπως ο Elon Musk, ο Richard Branson και ο Jeff Bezos αποτελεί ενδεχομένως μία ένδειξη ότι ο διαστημικός τουρισμός θα μας απασχολήσει εντόνως την επόμενη δεκαετία.















-------------------------
To Almopia24.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.