Τελευταία Νέα:

Το πρώτο φανάρι που λειτούργησε στον κόσμο. Πότε ήρθε στην Ελλάδα



Πριν από 150 χρόνια ο αρχηγός της Σκότλαντ Γιαρντ έστησε το πρώτο φανάρι του κόσμου. Οι εφημερίδες τότε έκαναν λόγο για «ένα όμορφο και κομψό φανάρι». Είχε ύψος περίπου 8 μέτρων, ήταν σιδερένιο και είχε τοποθετηθεί μπροστά από το Κοινοβούλιο στον Τάμεση.
Στις 10 Δεκεμβρίου 1868 τέθηκε σε λειτουργία με αέριο αλλά τρεις εβδομάδες αργότερα το φανάρι εξερράγη. Ο αστυνομικός που το έθετε σε λειτουργία τραυματίστηκε, ενώ κάποιοι είπαν μάλιστα ότι πέθανε, όπως γράφει η Deutsche Welle. Σήμερα μια πράσινη ταμπέλα υπενθυμίζει στη θέση εκείνη τον εφευρέτη των φαναριών για την κυκλοφορία. 
Το όνομά του ήταν Τζον Πικ Νάιτ.


Η ιδέα του ήταν να δίνονται σήματα στην κυκλοφορία ώστε αυτή να ρυθμίζεται καλύτερα. Το φανάρι έμοιαζε με έναν αστυνομικό που έδινε σήματα με το χέρι του και στήθηκε έξω από το Κοινοβούλιο ώστε οι βουλευτές να περνάνε πιο γρήγορα το δρόμο. Όταν σήκωνε το χέρι προς τα πάνω οι άμαξες και οι καβαλάρηδες θα έπρεπε να σταματούν ενώ όταν έδειχνε προς τα κάτω ο δρόμος ήταν ελεύθερος. 



Ωστόσο οι Λονδρέζοι δεν το αγάπησαν και δεν έβλεπαν με καλό μάτι την ύπαρξή του. Παρά το άτυχο ξεκίνημά του όμως και την έκρηξη συνέχισε τη λειτουργία του μέχρι το 1872. Μετά εξαφανίστηκε και για 50 χρόνια οι δρόμοι του Λονδίνου δεν είχαν φανάρια.

Το πρώτο ηλεκτρικό φανάρι έκανε την εμφάνισή του 46 χρόνια αργότερα, το 1914 στο Κλήβελαντ του Οχάιο των ΗΠΑ. Στη Γερμανία το πρώτο φανάρι έκανε την εμφάνισή του στο Βερολίνο στην πλατεία Πότσνταμ, η οποία ήταν η πλατεία με την πιο πυκνή κυκλοφορία στην Ευρώπη. Το φανάρι ήταν χειροκίνητο και το λειτουργούσε ένας αστυνομικός.

Δυο χρόνια αργότερα κατασκευάστηκαν ηλεκτρικά φανάρια στην πόλη, τα οποία βύθισαν το Βερολίνο σε κυκλοφοριακό χάος μιας και άναβαν όλα ταυτόχρονα. Όταν μπήκε σε λειτουργία το λεγόμενο «πράσινο κύμα», όπου άναβαν τα φανάρια «πράσινο» το ένα μετά το άλλο, εξομαλύνθηκε η κατάσταση.

Σύμφωνα με τον Ιστορικό Κρίστοφερ Κόπερ από το Πανεπιστήμιο του Μπίλεφελντ στη Γερμανία τα φανάρια καθιερώθηκαν μετά το Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο. Νωρίτερα δεν υπήρχε μεγάλη κυκλοφορία στους δρόμους.


Το πρώτο φανάρι στην Ελλάδα

Η τοποθέτηση του πρώτου φαναριού επί ελληνικού εδάφους έγινε τον Ιούλιο του 1936 στη συμβολή των οδών Σταδίου και Πεσματζόγλου, προκαλώντας την έκπληξη των περαστικών που κοιτούσαν αποσβολωμένοι τα ηλεκτροφόρα σύρματα του φωτισμού.



Όσον αφορά την ενημέρωση που έλαβαν οι οδηγοί, το πράσινο σήμαινε «ελευθέρα διάβασις», το κίτρινο «ενδιάμεσος φάσις» και το κόκκινο «Αλτ, κίνδυνος»!

Το πρώτο φανάρι αγοράστηκε 70.000 δραχμές από το Βερολίνο και λειτουργούσε 14 ώρες την ημέρα, από τις 8.00 το πρωί, μέχρι τις 10.00 το βράδυ. Όταν έφτανε η ώρα να… σβήσει, αυτό γινόταν μέσω ενός διακόπτη που ήταν τοποθετημένος στην απέναντι γωνία.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της τότε εποχής, το πράσινο διαρκούσε 20 δευτερόλεπτα, το κίτρινο 5 δλ. και το κόκκινο 10 δλ. Λίγο αργότερα τοποθετήθηκε και το δεύτερο φανάρι στη στην συμβολή των οδών Σταδίου και Αιόλου, για να ακολουθήσουν περισσότερα.

Σημειώνεται ότι σε πρώτο στάδιο, τα φανάρια δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα, ενώ το υψηλό κόστος τους απαγόρευσε τη μαζική τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών σε κάθε γωνιά της Αθήνας.

Εντούτοις, η τοποθέτηση των πρώτων φαναριών στην Αθήνα ήταν από τις μείζονος σημασίας πρωτοβουλίες για την προώθηση της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας...















-------------------------
To Almopia24.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.